Santa Maria da Feira, Portugal
(2014-2018)

Imaginarius – International Street Theatre Festival
Client: Municipality of Santa Maria da Feira.
Artistic direction, international strategy and project management.

Imaginarius – Festival Internacional de Teatro de Rua
Cliente: Município de Santa Maria da Feira.
Direção artística, estratégia internacional e gestão de projeto.

2018 | German Design Awards 2019: Excellent Communications Design Event [2017 edition]
2018 | Eventex – 2nd Prize Best Cultural Event 2017
2017 | EFFE Label 2017-2018
2017 | BeaWorld – Shortlist for Best Public Event 2017
2017 | Gala dos Eventos – Award Cultural and Artistic Event 2015-2016
2016 | ART&TUR – Best Vídeo Events, Fairs and Conventions
2015 | EFFE Label 2015-2016

Imaginarius – International Street Theater Festival of Santa Maria da Feira is one of the most important street arts events held in Portugal and an international reference. It takes place annually, in May, with a multidisciplinary program and characterized by the support to artistic creation for the public space. Since 2001, the festival has focused on the major international productions and the development of original creations to debut in its programme, giving space to the experimentation and imagination of local creators.

For five years (2014-2018), Bússola was responsible for artistic direction, project management and international strategy, having started a new stage in the life of the festival, which is already a hallmark of Santa Maria da Feira. During this period, a new external positioning strategy was initiated, focusing on international networks and European cooperation projects. In parallel, a new focus has been given to children and families, as well as an innovative alignment in cultural mediation collateral to the creative processes. A new context was created to support artistic creation that allowed to take the first steps in the internationalization of local artistic projects.

O Imaginarius – Festival Internacional de Teatro de Rua de Santa Maria da Feira é um dos mais importantes eventos de artes de rua realizado em Portugal e uma referência internacional. Decorre anualmente, no mês de maio, com programa multidisciplinar e caracterizado pelo apoio à criação artística para o espaço público. O festival aposta, desde 2001, nas grandes produções internacionais e no desenvolvimento de criações originais para apresentação em estreia na sua programação, dando espaço à experimentação e à imaginação dos criadores locais.

Durante cinco anos (2014-2018) a Bússola foi responsável pela direção artística, gestão de projeto e estratégia internacional, tendo iniciado uma nova etapa na vida do festival, que é já uma marca identitária de Santa Maria da Feira. Nesse período, iniciou-se uma nova estratégia de posicionamento externo, com foco nas redes internacionais e nos projetos de cooperação europeia. Em paralelo, deu-se um novo foco ao público infantil e familiar, assim como um alinhamento inovador na mediação cultural colateral aos processos criativos. Criou-se um contexto novo de apoio à criação artística que permitiu dar os primeiros passos na internacionalização de projetos artísticos locais.