BRUNO COSTA

Bruno Costa holds a master’s degree in Management for the Creative Industries from Universidade Católica Portuguesa (UCP), with academic research in the processes and mechanisms of internationalization of artistic projects and international cooperation, in particular the construction of European cultural identity. He is a PhD candidate in Cultural Studies at the Universidade de Aveiro, guest lecturer for Partnerships, Networks and Internationalization in Creative Industries, at UCP, and elected member of the Circostrada Network steering committee. As co-director of Bússola, his professional career has focused on the areas of strategy, planning, financing, and management applied to the cultural and creative sector.

Specialization and interest areas: strategic cultural management, conception of strategic cultural projects, financing of cultural and creative projects, management of cultural and creative projects, coordination of international cooperation projects, international artistic mobility, and policies for the construction of European cultural identity.


Bruno Costa é mestre em Gestão de Indústrias Criativas pela Universidade Católica Portuguesa (UCP), tendo especializado a sua investigação nos processos e mecanismos de internacionalização de projetos artísticos e cooperação internacional, em especial a construção da identidade cultural europeia. É aluno de Doutoramento em Estudos Culturais na Universidade de Aveiro e leciona a unidade curricular Parcerias, Redes e Internacionalização nas Indústrias Criativas na UCP. É membro eleito do steering committee da Circostrada Network. Enquanto codiretor da Bússola, o seu percurso profissional tem focado as áreas da estratégia, planeamento, financiamento e gestão aplicada ao setor cultural e criativo.

Áreas de interesse e especialização: gestão estratégica cultural, conceção de projetos culturais estratégicos, financiamento de projetos culturais e criativos, gestão de projetos culturais e criativos, coordenação de projetos de cooperação internacional, mobilidade artística internacional e políticas de construção da identidade cultural europeia.

DANIEL VILAR

Daniel Vilar is a cultural and marketing manager focusing on the cultural, tourist and territorial contexts. He has a degree in Marketing Management from IPAM. He is attending the master’s degree in Communication Sciences at the University of Porto. As co-director of Bússola and Outdoor Arts Portugal, his professional career has focused on topics such as the planning and development of strategic cultural projects and creative cities, in the national and international context, contributing to the design of political strategies, cultural communication and territorial development. He regularly takes part in conferences in the areas of strategy, communication, marketing, and territories.

Specialization and interest areas: creative cities and territories, political communication, cultural communication, marketing management, strategic consulting, management of cultural projects, development of international cooperation projects, communication coordination of projects funded by the European Union and representation in international networks.


Daniel Vilar é gestor cultural e de marketing nos contextos cultural, turístico e territorial. É licenciado em Gestão de Marketing pelo IPAM. Frequenta o mestrado em Ciências da Comunicação da Universidade do Porto. Enquanto codiretor da Bússola e da Outdoor Arts Portugal, o seu percurso profissional tem focado temas como o planeamento e desenvolvimento de projetos culturais estratégicos e no domínio das cidades criativas, no contexto nacional e internacional, contribuindo para o desenho de estratégias políticas, de comunicação cultural e de desenvolvimento territorial. Participa regularmente em conferências nas áreas de estratégia, comunicação, marketing e territórios.

Áreas de interesse e especialização: cidades e territórios criativos, comunicação política, comunicação cultural, gestão de marketing, consultoria estratégica, gestão de projetos culturais, desenvolvimento de projetos de cooperação internacional, coordenação de comunicação de projetos financiados pela União Europeia e representação em redes internacionais.