Navegar 2022

LEME explores new languages ​​in the fields of contemporary circus and artistic creation in unconventional spaces, in a search for new creative approaches, in confrontation with the experimentation. An active transfiguration of the traditional vision of the cultural spaces of our times, opening doors to new artistic perspectives, with a focus on the multidisciplinarity and difference. LEME seeks to contribute to the continued development of contemporary circus in Portugal, based on the desire to create a new space for contact between Portuguese creators and the international trends, which responds to the desires of a sector in speedy evolution. Representing a space of opportunities for the emergence of contemporary Portuguese artistic creation in this field, LEME also promotes confrontation with international trends and enables the creation of references in the territory, encouraging the development of new audiences.

Focusing a vast programming context connected with the challenges of diversity and inclusion, the 2022 edition of LEME will take place from November 30th to December 4th and will include international performances in Portuguese premiere; presentation of works within the scope of the artistic creation support program; specialized training aimed at students, professionals and curious; professional program and actions to promote artistic thinking through CIRCUS FORUM and the DIVE program (in-depth training) of Circostrada Network; in addition to mediation and specific actions with the local community.

LEME also promotes a section especially aimed at students/creators of Portuguese circus schools: the Navegar section seeks to give space and offer prominence to future professionals, through the programming of short shows created and performed by emerging students/creators in the field of circus in Portugal. LEME 2022 will include 4 projects selected from the proposals submitted to the open call for the Navigate section, with public presentation in unconventional spaces in the municipality of Ílhavo and full video recording for later dissemination through the RTP Palco platform.

Applications are open until 19th June 2022.

LEME is promoted in partnership with 23 Milhas (Municipality of Ílhavo) and supported by the República Portuguesa Cultura, through the Direção-Geral das Artes, Institut Français and Acción Cultural Española.

O LEME explora novas linguagens nos domínios do circo contemporâneo e da criação artística em espaços não convencionais, numa busca por novas abordagens criativas, em confronto com a experimentação. Uma transfiguração ativa da visão tradicional dos espaços culturais nos nossos tempos, abrindo portas a novas perspetivas artísticas, com foco na multidisciplinaridade e na diferença. O LEME procura, assim, contribuir para o desenvolvimento continuado do circo contemporâneo em Portugal, a partir da vontade de criar um novo espaço de contacto entre os criadores portugueses e a massa crítica internacional, que responda aos anseios de um setor em plena evolução. Representando um espaço de oportunidade para a emergência na criação artística contemporânea portuguesa neste domínio, promove ainda o confronto com as tendências internacionais e possibilita a criação de referências no território, potenciando o desenvolvimento de novos públicos.

Apostando num contexto vasto de programação conectado com a diversidade e a inclusão, a edição 2022 do LEME decorrerá de 30 de novembro a 4 de dezembro e incluirá espetáculos internacionais em estreia nacional; apresentação de obras no âmbito do programa de apoio à criação artística; formação especializada dirigida a estudantes, profissionais e outros interessados; programa profissional e ações de promoção do pensamento através do CIRCUS FORUM e do programa DIVE (in-depth training) da Circostrada Network; além de mediação e ações específicas com a comunidade local.

O LEME promove, ainda, uma secção especialmente dirigida aos estudantes/criadores das escolas de circo portuguesas: a secção Navegar procura ceder espaço e oferecer protagonismo aos futuros profissionais, através da programação de peças curtas criadas e interpretadas por estudantes/criadores emergentes no domínio do circo em Portugal. O LEME 2022 integrará na programação 4 projetos selecionados a partir das propostas submetidas à convocatória para a secção Navegar, com apresentação pública em espaços não convencionais no concelho de Ílhavo e registo vídeo integral para posterior difusão através da plataforma RTP Palco.

Candidaturas abertas até 19 de junho de 2022.

O LEME é promovido em parceria com o 23 Milhas (Município de Ílhavo), sendo apoiado pela República Portuguesa – Cultura, através da Direção-Geral das Artes, Institut Français e Acción Cultural Española.

LEME 2021

Festival of contemporary circus and artistic creation for unconventional spaces

After a year of being on a hiatus, although it is one of the techniques that most impresses us in contemporary circus, it limits us when we talk about time and expectations, LEME returns for a different edition, longer in duration because it is spaced out over more days and more places.

What lies after the emptiness? The compensation, the consequence, the instability, having our heart in our mouth, the monsters under and above all the beds, and the beds are sometimes no more than our chests still loaded with bullets fired by us. But what is the chest, if not also the bed where we land from the fall? And we climbed. We return to the rope, the climb, the structure, the jump, the other.

The bullets are still in our chest, but the idea is that dedramatising and rebuilding are perhaps the easiest way to balance under, over, with and in each other. And then, there are the constant acrobatics of contemplating change, movement, transfiguration: as Rui Paixão did, who began by conceiving “Irredutível” (“Relentless”) in 2020, which gave birth to “Albano” in 2021, which is precisely about being caught off guard. Not knowing what to expect. But if we talk about the shows in this edition, talk about how we got there, navigating up to this point, it is important not to forget what “Un contre un” means to us: we cannot look back.

It’s ten days moving forward, in their entirety and set in motion. 

With France as the guest country, and with emphasis on hand to hand acrobatics and Chinese mast techniques in the programming of this edition, we have maintained much of what matters: support for artistic creation and new creators. Through the “Navegar” (“Navigating”) category, training, dialogue and diversity continue to be invested in, both in the programming it presents and in the audiences it invites and welcomes.

There are new spaces. LEME goes to different, unexpected stages, where it tests the limits of the circus and the region, such as the Cais Bacalhoeiro in Gafanha da Nazaré. The challenge to reflect and critically think about contemporary circus remains through the Circus Forum, which promotes a meeting between professionals in the field, and the Beta Circus, a European cooperation project which selects artists who will be integrated in an international training programme on new trends for contemporary creation, with a focus on “new magic”, the latter of which is also one of the new features of this year’s edition of LEME.

Festival de Circo Contemporâneo e Criação Artística em Espaços não Convencionais

Depois de um ano de suspensão, que se é uma das técnicas que mais nos impressiona no circo contemporâneo, nos limita quando falamos de tempo e expetativas, o LEME regressa para uma edição diferente, maior na sua duração porque diluída em mais dias e mais espaços.

O que fica depois do vazio? A compensação, a consequência, a instabilidade, o coração nas mãos, os monstros debaixo e por cima de todas as camas e as camas às vezes são não mais que os nossos peitos ainda carregados de balas disparadas por nós. Mas o que é o peito, se não, também a cama onde aterramos da queda? E trepamos. Regressamos à corda, à subida, à estrutura, ao salto, ao outro.

As balas ainda no peito, mas a ideia de que desdramatizar e reconstruir talvez seja a forma mais fácil de nos equilibrarmos sob, sobre, uns com e nos outros. E depois, a acrobacia constante de contemplarmos mudar, mexer, transfigurar: como fez Rui Paixão, que se começou por conceber por “Irredutível”, em 2020, fez parir “Albano”, em 2021. Sobre, precisamente, ser apanhado desprevenido. Não saber o que se espera. Mas se falamos nos espetáculos desta edição para falar sobre como chegámos, navegando, até aqui, importa não esquecer o que nos quer dizer “Un contre un”: não podemos olhar para trás.

São dez dias para a frente, inteiros e ateados à espera. 

Com França como país convidado, e com destaque para as técnicas de acrobacia de mão e mão e de mastro chinês na programação desta edição, mantemos muito do que importa: o apoio à criação artística e aos novos criadores, através da categoria Navegar, continua a aposta na formação, no diálogo e na diversidade, tanto na programação que apresenta como nos públicos que chama e acolhe. 

Há novos espaços. O LEME vai para diferentes palcos, inesperados, onde testa os limites do circo e do território como, por exemplo, o Cais Bacalhoeiro da Gafanha da Nazaré. Mantém-se o desafio à reflexão e ao pensamento crítico sobre circo contemporâneo, através do Circus Fórum, que promove um encontro entre profissionais da área, e do Beta Circus, um projeto de cooperação europeu que seleciona artistas que serão integrados num programa internacional de capacitação em novas tendências para a criação contemporânea, com foco na “nova magia”, esta última que é também uma das novidades da edição deste ano do LEME.

Handbook now available

Handbook of good practices for organizing artistic events in public spaces is now available

Outdoor Arts Portugal ends the year 2021 with the launch of an edition that focuses on international good practices for the organization of artistic events in public spaces, putting them in line with legal information, licensing, risk assessment, security plans, or production plans adapted to the Portuguese reality, being an active support for the capacity building of artistic agents and promoters in this creative domain.

The editorial project focuses on a component of historical research and good practices, exposed in counterpoint to the national legal and regulatory context, throughout a collaborative and transdisciplinary strategy, involving guests with different profiles and experiences in the context of artistic creation in the public space.

The “handbook of good practices for the organization of artistic events in public spaces” is a project financed by the Portuguese Ministry of Culture, through the Direção-Geral das Artes, and has a content team composed of:
– Editorial coordination: Bruno Costa and Daniel Vilar;
– Introduction and positioning: Stéphane Segreto-Aguilar (Circostrada Network coordination);
– Historical context and state of the art: António Franco de Oliveira (director of Radar 360);
– Public space, community and connections: Luís Sousa Ferreira (director of 23 Milhas and founder of Bons Sons);
– Legal and regulatory context: Alexandra Saraiva Fonseca;
– Challenges and future perspectives: Jordi Duran Roldós (University of Girona);
– Preface: coordinated by Madalena Victorino and Matilde Real;
– Afterword: Álvaro Domingues.

The printed edition will be distributed by professional agents in the outdoor arts sector and sent to all national municipalities, local and specialty public libraries, promoting an action to raise awareness of the specific and distinctive characteristics of this artistic domain.

The digital version is available for free in the website www.outdoorarts.pt.

Manual de boas práticas para a organização de eventos artísticos no espaço público já disponível

Outdoor Arts Portugal termina o ano 2021 com o lançamento de uma edição que foca boas práticas internacionais para a organização de eventos artísticos no espaço público, colocando-as em linha de comparação com a informação legal, de licenciamento, de avaliação de risco, de planos de segurança, ou de planos de produção adaptados à realidade portuguesa, constituindo um suporte ativo para a capacitação dos agentes artísticos e promotores neste domínio criativo.

O projeto editorial foca uma componente de investigação histórica e de boas práticas, exposta em contraponto com o contexto legal e regulamentar nacional, através de estratégias colaborativas e transdisciplinares, envolvendo convidados com diferentes perfis e experiências no contexto da criação artística para o espaço público.

O “manual de boas práticas para a organização de eventos artísticos no espaço público” é um projeto financiado pelo Ministério da Cultura, através da Direção-Geral das Artes, e conta com uma equipa de conteúdos composta por:
– Coordenação editorial: Bruno Costa e Daniel Vilar;
– Introdução e posicionamento: Stéphane Segreto-Aguilar (coordenador da Circostrada Network);
– Contexto histórico e estado da arte: António Franco de Oliveira (diretor da Radar 360);
– Espaço público, comunidade e interligações: Luís Sousa Ferreira (diretor do 23 Milhas e fundador do Bons Sons);
– Contexto legal e regulamentar: Alexandra Saraiva Fonseca;
– Desafios e perspetivas futuras: Jordi Duran Roldós (Universidade de Girona);
– Prefácio: coordenado por Madalena Victorino e Matilde Real;
– Posfácio: Álvaro Domingues.

A edição impressa será distribuída pelos agentes profissionais do setor das artes de rua e remetida a todos os municípios nacionais, bibliotecas públicas municipais e de especialidade, promovendo uma ação de sensibilização para as características específicas e distintivas deste domínio artístico.

A versão digital está disponível de forma gratuita através do website www.outdoorarts.pt.

Outdoor Arts Portugal as inspiring practice

Outdoor Arts Portugal as inspiring practice

Creative FLIP Research “Innovative Policy Instruments – Complementing Covid-19 Relaunch Practices” has highlighted Outdoor Arts Portugal as an inspiring practice for the relaunch of the creative sector.

The disruptive power of the 2020-21 pandemic requires bold innovation support initiatives to fully relaunch the cultural and creative sectors. In this Creative FLIP report, we look into good practice innovation support programmes to support relaunch. What are key features of good innovation support programmes? Which policy practices can we already observe across Europe? What can we learn from them for future policy making?

The researchers had selected public and private projects that respond to key features on the current challenges, including implementation frameworks; innovation enablers; innovation topics; and research and training. Outdoor Arts Portugal platform activities are touching all these key features, creating networking opportunities; supporting creative innovation expected from the CCS; pushing the territorial dimension; promoting new (crisis-proof) (event) formats; stimulating the use of public spaces; supporting accompanying research and “technical” training.

Outdoor Arts Portugal is supported by República Portuguesa – Cultura | Direção-Geral das Artes and Fundação GDA.

Outdoor Arts Portugal enquanto prática inspiradora

A Creative FLIP Research “Innovative Policy Instruments – Complementing Covid-19 Relaunch Practices” destacou a Outdoor Arts Portugal como uma prática inspiradora para o relançamento do setor criativo.

O poder disruptivo da pandemia 2020-21 requer iniciativas de apoio à inovação ousadas para relançar totalmente os setores culturais e criativos. Neste relatório Creative FLIP, foram examinados os programas de apoio à inovação e boas práticas para apoiar o relançamento. Quais são os principais recursos de bons programas de apoio à inovação? Que práticas políticas já podemos observar em toda a Europa? O que podemos aprender com eles para a formulação de políticas futuras?

Os investigadores selecionaram projetos públicos e privados que respondem às principais características dos desafios atuais, incluindo estruturas de implementação; facilitadores de inovação; tópicos de inovação; assim como pesquisa e capacitação. As atividades da plataforma Outdoor Arts Portugal atingem todas características-chave avaliadas, criando oportunidades de networking; apoiando a inovação criativa esperada do setor cultural e criativo; tocando a dimensão territorial; promovendo novos formatos (à prova de crise); estimulando o uso de espaços públicos; e apoiando à investigação e a formação “técnica”.

Outdoor Arts Portugal é apoiado por República Portuguesa – Cultura | Direção-Geral das Artes e Fundação GDA.

Navegar 2021

O LEME explora novas linguagens nos domínios do circo contemporâneo e da apresentação artística em espaços não convencionais, numa busca por novas abordagens criativas, em confronto com a experimentação. Uma transfiguração ativa da visão tradicional dos espaços culturais nos nossos tempos, abrindo portas a novas perspetivas artísticas, com foco na multidisciplinaridade e na diferença. Procura, assim, contribuir para o desenvolvimento continuado do circo contemporâneo em Portugal, a partir da vontade de criar um novo espaço de contacto entre os criadores portugueses e a massa crítica internacional, que responda aos anseios de um setor em plena evolução. Representando um espaço de oportunidade para a emergência na criação artística contemporânea portuguesa neste domínio, promove ainda o confronto com as tendências internacionais e possibilita a criação de referências no território, potenciando o desenvolvimento de novos públicos.

LEME explores new languages in the fields of contemporary circus and artistic presentation in unconventional spaces, in a search for new creative approaches, in confrontation with experimentation. An active transfiguration of the traditional view of cultural spaces in our times, opening doors to new artistic perspectives, with a focus on multidisciplinarity and difference. Thus, it seeks to contribute to the continued development of contemporary circus in Portugal, based on the desire to create a new space of contact between Portuguese creators and the international critical mass, which responds to the desires of a sector in full evolution. Representing a space of opportunity for the emergence of contemporary Portuguese artistic creation in this field, it also promotes confrontation with international trends and enables the creation of references in the territory, enhancing the development of new audiences.

Apostando num contexto vasto de programação, a edição 2021 do LEME incluirá espetáculos internacionais em estreia nacional; apresentação de obras no âmbito do apoio à criação artística; formação especializada dirigida a estudantes, profissionais e interessados; programa profissional e ações de promoção do pensamento através do CIRCUS FORUM e do acolhimento de atividades do projeto de cooperação europeia BETA CIRCUS; além de mediação e ações com a comunidade local. O LEME promove, ainda, uma secção especialmente dirigida aos estudantes/criadores das escolas de circo portuguesas.

Supported on a vast programming context, the 2021 edition of LEME will include international shows in national premiere; presentation of works based on the support for artistic creation; specialized training for students, professionals and sectorial stakeholders; professional programme and actions to promote thinking through CIRCUS FORUM and hosting activities of the European cooperation project BETA CIRCUS; in addition to mediation actions with the local community. LEME also promotes a section specially addressed to students / creators of Portuguese circus schools.

A secção NAVEGAR procura ceder espaço e oferecer protagonismo aos futuros profissionais, através da programação de peças curtas criadas e interpretadas por estudantes/criadores emergentes no domínio do circo em Portugal. O LEME 2021 integrará na programação 5 projetos selecionados a partir das propostas submetidas a esta convocatória, com apresentações em espaços não convencionais no concelho de Ílhavo e registo vídeo integral para posterior difusão através da plataforma RTP Palco.

The NAVEGAR section seeks to give space and offer prominence to future professionals, through the programming of short pieces created and interpreted by Portuguese students or emerging creators from the circus domain. LEME 2021 will integrate 5 projects selected from the proposals submitted to this open call, with presentations in unconventional spaces in the municipality of Ílhavo and full video recording for later dissemination through the RTP Palco platform.

A secção Navegar conta com o apoio do Compete 2020, do Portugal 2020 e da União Europeia, através do Fundo Europeu para o Desenvolvimento Regional.

The Navegar section has the support of Compete 2020, Portugal 2020 and the European Union, through the European Fund for Regional Development.

Open Call for BETA CIRCUS

BETA CIRCUS presents an innovative project focusing new trends for circus arts

BETA CIRCUS aims to address new trends in contemporary circus and to offset the lack of opportunities for artists to get trained at a high professional level. Also propose moments for the audience to experience those new languages and concepts with live performances, especially in the partner countries. Is a cooperation project that expects to develop a new European vision dedicated to the capacity building process for emerging contemporary circus artists looking for innovative works, trends and languages in Europe, with special focus on countries with a lack of high level circus education and reduced recognition of the circus domain in the field of contemporary arts. 

BETA CIRCUS training is open to participants with a broad band background in the artistic fields [magic, illusionism, circus, dance, theatre, visual arts, scenography, and others]. No age limit is defined; however, the participants may demonstrate a strong motivation to develop something new or innovative in their artistic careers. Applications will be accepted from all the European Union countries, as well other countries currently eligible for Creative Europe Programme. 12 participants will be selected for an international capacity building programme in new trends for circus arts, with focus on new magic, to be promoted in between May 2021 and March 2022 with training weeks in Serbia, Italy, Portugal and Latvia.

International open call available until 15 December 2020.

BETA CIRCUS expects to select a distinguished group with 12 differentiated profiles responding to the criteria of emerging in the field of arts, including turning points and motivations to change careers in the definition of “emerging”. The participants will be selected based on their education and professional background, balanced with the motivations to integrate the project and learn new skills. The selection will focus on diversity of backgrounds and the motivations of the applicants, looking also for the specificities of an international project based on mobility, where the ability to work in big international teams should be a mandatory requirement. Age range, gender balance and European geography diversity will be also taken in consideration in the last phase of the selection methodology.

Selected participants will attend without costs the full capacity building programme of BETA CIRCUS, and the programme will cover the participants expenses, including travels [international flights and local transports at destination], accommodation in the hosting cities and meals [breakfast, lunch and dinner] during the project dates. In addition, participants will benefit from an international visibility and network provided by the project partners and communication, creating opportunities for their careers.

BETA CIRCUS opens up an international programme to support the training of emerging professionals, based on transnational mobility for learning, and give them the opportunity to take a step forward, internationalizing their careers and introducing them to new aesthetics and techniques. For 2 years, the project highlights a specific new trend in contemporary circus aesthetics: illusionism and new magic, among the most currently interesting tendencies. Moreover, audiences, programmers and institutions will discover new trends in circus, illusionism and magic. With the sum of the activities, BETA CIRCUS aims to promote an international supporting circuit for the dissemination of this new tendencies in contemporary circus languages, promoting new artistic and research projects throughout a capacity building process, pushing up the activities of a transnational cooperation, based on the mobility of artists, professionals and partners teams, to discover different realities, artists and audiences.

More information, full conditions and application form are available through BETA CIRCUS website [https://betacircus.eu/open-call/]. Applications are accepted until 15th December 2020.

BETA CIRCUS is co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union, being promoted by Bússola (PT), Teatro Necessario (IT), Ludifico (RS) and Rigas Cirks (LV).

BETA CIRCUS inicia projeto inovador com foco nas tendências emergentes

O BETA CIRCUS tem como objetivo abordar as novas tendências do circo contemporâneo e compensar a falta de oportunidades para os artistas obterem formação profissional de nível superior. Proporciona também momentos para que o público experiencie essas novas linguagens e conceitos, com apresentações ao vivo, em eventos especiais nos países parceiros. É um projeto de cooperação europeia que pretende desenvolver uma nova visão internacional dedicada ao processo de capacitação de artistas emergentes contemporâneos que procuram obras, tendências e linguagens inovadoras no universo do circo, com especial enfoque em países periféricos, que consequentemente recebem a inovação mais tardiamente, e com reduzido reconhecimento deste domínio no contexto das artes performativas contemporâneas.

O plano de capacitação BETA CIRCUS está aberto a participantes com historial formativo diversificado em domínios artísticos [magia, ilusionismo, circo, dança, teatro, artes visuais, cenografia, entre outros]. Nenhum limite de idade foi estabelecido para a seleção; no entanto, os participantes devem demonstrar uma forte motivação para desenvolver algo novo ou inovador nas suas carreiras artísticas. Serão consideradas inscrições de todos os países da União Europeia, bem como de outros países atualmente elegíveis para o Programa Europa Criativa. Um grupo de 12 participantes irá integrar um programa internacional de capacitação em novas tendências para a criação contemporânea no domínio do circo, com foco na “nova magia”, a ser promovido entre maio de 2021 e março de 2022 através semanas de treino de programa específico na Sérvia, Itália, Portugal e Letónia.

Convocatória internacional aberta até 15 de dezembro de 2020.

O BETA CIRCUS ambiciona selecionar um grupo diferenciado com 12 perfis distintos, respondendo aos critérios de emergência no campo das artes performativas, incluindo momentos de inflexão criativa e motivações para mudança do perfil de carreira na definição de “artista emergente”. Os participantes serão selecionados com base na sua formação e experiência profissional anterior, balanceadas com as motivações para integrar o projeto e participar num processo alargado de capacitação. A seleção incidirá na diversidade e nas motivações dos candidatos, assim como nas especificidades de um projeto internacional baseado na mobilidade, onde a capacidade de trabalhar em equipas internacionais alargadas deve ser um requisito obrigatório. A faixa etária, o balanço de género e a diversidade geográfica europeia serão também tidos em consideração na última fase da metodologia de seleção.

Os participantes selecionados integrarão, sem custos, na totalidade do programa de capacitação do BETA CIRCUS. O projeto cobre as despesas dos participantes, incluindo viagens [voos internacionais e transportes locais no destino], alojamento nas cidades anfitriãs e refeições [pequeno-almoço, almoço e jantar] nas datas do projeto. Além disso, os participantes irão beneficiar de uma visibilidade acrescida e uma rede internacional proporcionada pelos parceiros do projeto, assim como comunicação do seu perfil criativo, criando oportunidades para as suas carreiras.

Em suma, o BETA CIRCUS inicia um programa internacional de apoio à formação de profissionais emergentes, assente na mobilidade transnacional para a aprendizagem, oferecendo aos participantes a oportunidade de dar um passo em frente, internacionalizando as suas carreiras e apresentando-lhes novas estéticas e técnicas. Durante 2 anos, o projeto destaca uma nova tendência específica na estética circense contemporânea: o ilusionismo e a “nova magia”, de entre as tendências mais interessantes da atualidade. Além disso, público, programadores e instituições descobrirão estas novas tendências no circo, ilusionismo e magia. Com o somatório das atividades, o BETA CIRCUS pretende promover um circuito internacional de apoio à divulgação das novas tendências nas linguagens circenses contemporâneas, promovendo novos projetos artísticos e de investigação ao longo de um processo de capacitação, potenciando as atividades de uma cooperação transnacional, com base na mobilidade de artistas, profissionais e equipas dos parceiros, para percecionar diferentes realidades artísticas e públicos.

Mais informações, condições de participação detalhadas e formulário de inscrição estão disponíveis no website BETA CIRCUS [https://betacircus.eu/open-call/]. As candidaturas estão abertas até 15 de dezembro de 2020.

BETA CIRCUS é cofinanciado pelo Programa Europa Criativa da União Europeia, sendo promovido pela Bússola (PT), Teatro Necessario (IT), Ludifico (RS) e Rigas Cirks (LV).

Creative Europe 2020

European cooperation reinforces transnational mobility and training in the fields of street arts and contemporary circus.

Bússola has two cooperation projects in which it is involved to be supported by the European Union’s Creative Europe program. On the one hand, Bússola will lead the project BETA CIRCUS – Boosting European Trends and Artists in Circus Arts and, on the other, will be the link to Portugal, as an associate partner, of the (UN)COMMON SPACES project, led by Lieux Publics (FR).

BETA CIRCUS will promote new trends, supporting European training and mobility for the contemporary circus. Bússola will coordinate this European project, only possible with the support of 23 Milhas (Ílhavo), through LEME. The range of partners crosses the European continent, involving Teatro Necessario (Italy), Ludifico (Serbia) and Rigas Cirks (Latvia). In order to disseminate good practices and promote broader European-wide involvement, several associated partners will collaborate in different contexts across Europe.

(UN)COMMON SPACES aims to support the growth of the street arts sector on a European scale, with the aim of reinventing the relationship between the cultural sector and civil society. The project will bring together a circle of artists and a circle of citizens, in a collaborative model for sharing experiences, knowledge, artistic vision and plurality of perspectives. Resulting from the experience of In Situ – European Platform for Artistic Creation in Public Space, the project involves 19 partners and 12 associate partners, representing 21 countries.

Both projects will start in the last quarter of 2020, actively stimulating the European street arts and contemporary circus sector in the coming years.

Cooperação europeia reforça mobilidade transnacional e capacitação nos domínios das artes de rua e circo contemporâneo.

A Bússola viu dois projetos de cooperação em que está envolvida serem apoiados pelo programa Europa Criativa da União Europeia. Por um lado, irá liderar o projeto BETA CIRCUS – Boosting European Trends and Artists in Circus Arts e, por outro, será a ligação a Portugal, enquanto parceiro associado, do projeto (UN)COMMON SPACES, liderado pelo Lieux Publics (FR).

BETA CIRCUS irá promover as novas tendências, apoiando a formação e mobilidade europeia para o circo contemporâneo. A Bússola irá coordenar este projeto europeu, apenas possível com o apoio do 23 Milhas (Ílhavo), através do LEME. O leque de parceiros cruza o continente europeu, envolvendo o Teatro Necessário (Itália), o Ludifico (Sérvia) e Rigas Cirks (Letónia). Com o objetivo de disseminar boas práticas e promover um envolvimento mais amplo à escala europeia, diversos parceiros associados irão colaborar em diferentes contextos por toda a europa.

(UN)COMMON SPACES visa apoiar o crescimento do setor das artes de rua à escala europeia, com o objetivo de reinventar a relação entre o setor cultural e a sociedade civil. O projeto reunirá um círculo de artistas e um círculo de cidadãos, num modelo colaborativo para a partilha de experiências, conhecimentos, visão artística e pluralidade de perspetivas. Resultante da experiência da In Situ – European Platform for Artistic Creation in Public Space, o projeto envolve 19 parceiros e 12 parceiros associados, em representação de 21 países.

Ambos os projetos terão início no último quadrimestre de 2020, dinamizando ativamente o setor das artes de rua e circo contemporâneo europeu nos próximos anos.

LEME 2019

5-8 DEC 2019
Ílhavo, Portugal

A body is defined as a limited portion of matter. For the contemporary circus and for what we want for LEME and its (in)definitions, this portion is mutant, volatile, ephemeral, but infinite in its manifestation and strength. The matter acts as a deformed scenario, things are not what they seem, flesh and elements uncertain if they are body or scenery; all of them raw material.

LEME returns to its berth. In this second edition, matter is the starting point, establishing new ground and new circus languages. The focus remains on artistic creation and unconventional spaces as improvised stages, strengthening the challenge for reflection and critical thinking about the contemporary circus.

The festival takes place over the course of four days, one of them dedicated to the CIRCUS FORUM, promoting reflection meetings between sector professionals. International shows, support for Daniel Seabra’s artistic creation, short performances from the NAVEGAR section and various training courses for professionals, students and families. Between the 5th and 8th of December, LEME challenges artists and audiences to think and embrace the limitless possibilities of matter.

Um corpo é definido como uma porção limitada de matéria. No circo contemporâneo e no que queremos para o LEME e para as suas (in)definições, essa porção é mutante, volátil, efémera, mas infinita na sua manifestação e força. A matéria, aqui, como cenário desformatado, as coisas como elas não são e a carne e os elementos que não se sabe se são corpo ou cenário, mas que são tudo matéria-prima.

O LEME regressa ao lugar. Na segunda edição, parte-se da matéria para que se abram novos caminhos e se criem novas linguagens para o circo. Não só se mantém a aposta na criação artística e nos espaços não convencionais enquanto palcos improvisados, como se reforça o desafio à reflexão e ao pensamento crítico sobre o circo contemporâneo.

O festival decorre durante quatro dias, um dedicado ao CIRCUS FORUM, que promove encontros de reflexão entre profissionais da área. Além de espetáculos internacionais, o apoio à criação artística de Daniel Seabra, curtos espetáculos itinerantes da secção NAVEGAR e ainda várias formações para profissionais, estudantes e famílias. De 5 a 8 de dezembro, o LEME desafia artistas e público a pensar e a tocar a ilimitada possibilidade da matéria.

LEME CIRCUS FORUM 2019

LEME festival presents in 2019 a new professional meeting in the frame of the circus festival. CIRCUS FORUM is a space of sharing, reflection and debate. A full day to think about the contemporary circus and future challenges. You will be able to experience a diverse pool of activities and themes: examples from South Korea, the challenges of international touring, a debate between emerging creators in European context today and a conversation about the state of the contemporary circus in Portugal.

REGISTRATION.
PROGRAMME.

The full programme of the festival [5-8 DEC 2019] will be announced during September, including Hors Surface [FR], White Cube Project [KR], Animal Religion [ES], MOMGGOL [KR], Cía Manolo Alcántara [ES], Daniel Seabra [PT], Dikothomia Cia [ES], Léa Legrand [FR], Aisling Ní Cheallaigh and Ronan Brady [IE] and Teatro da Didascália [PT].

NICE Awards 2019

Internationalisation for a Better World 
A Call for Transformative Innovations

Deadline for the online submission of all applications is 30 September 2018 midnight.
The winner of the NICE Award can get up to 20.000 Euros!

Internationalisation today does affect all sectors of our everyday life – today and in the future especially in its inevitable connection to digitisation. It offers new opportunities and empowerment to cities and citizens alike as much as it creates new challenges to tackle and skills to learn. Innovations and inventions from the cultural and creative sectors have been at the fore front of internationalisation – traditionally music, film or literature and now lately immersive virtual reality, 3D printing or design. In 2017, the European Commission started the Cultural Diplomacy Platform: cultural and creative institutions and entrepreneurs are now recognized as a vital part even of international relations.

NICE Award 2019 is promoted by NICE Network and ECCE – European Centre for Creative Economy. Innovations in international solutions driven by cultural and creative sectors can be innovative cooperations or projects, products, business models or even market creating structures. A special focus is given to innovations from the cultural and creative industries involving big data, open government, transparent governance and the well-being of local, regional and national stakeholders.

Read the CALL.
APPLY.

Internacioalização para um mundo melhor  
Em busca da inovação transformativa

Candidaturas até 30 setembro 2018.
Prémios no valor de 20.000€.

Atualmente, a internacionalização afeta todas as áreas da nossa vida quotidiana: para o future será essencial uma conexão evidente com os domínios da digitalização. Este contexto oferece novas oportunidades às cidades e cidadãos para o fortalecimento dos projetos, criando novos desafios e capacitação em distintos domínios. A inovação aos níveis dos setores cultural e criativo enfrenta a internacionalização como elo fundamental nos dias de hoje: da música, ao cinema e à literatura, sem esquecer a realidade virtual, os domínios 3D ou o design. Em 2017, a Comissão Europeia lançou uma plataforma para a diplomacia cultural que reconhece as instituições e empreendedores culturais e criativos como elo vital das relações internacionais entre países.

A edição 2019 do Prémio NICE, promovido pela NICE Network e o ECCE – European Centre for Creative Economy, tem foco na inovação ao nível da internacionalização promovida por entidades do setor cultural e criativo, sejam eles projetos de cooperação, produtos, modelos de negócio ou mesmo estruturação de mercados criativos. Em paralelo, será dado um foco especial aos contextos do tratamento de dados, governação aberta, transparência e bem-estar local/regional.

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